סיפורי "חטיפה" ו"כמעט חטיפה": עודד אלכאוי

דנה מור

לאחרונה שודרה בטלוויזיה סדרה חדשה בשם "מעברות" העוסקת בנושא העלייה ההמונית שהתרחשה לאחר קום המדינה ומתארת את חייהם של העולים החדשים שהתגוררו במעברות. בסדרה הופיעו מספר אנשים שעלו לארץ בילדותם והתגוררו במעברות וסיפרו את סיפורם האישי והמשפחתי. ביניהם, הופיע אדם בשם עודד מחלאוו'י שסיפר כי הוריו ואחותו עלו לכאן מתימן והתגוררו במחנה ראש העין. בדקתי את סיפורו המשפחתי של עודד מחלאוו'י וגיליתי ששמו האמיתי הוא- עודד אלכאוי. הוריו, יחיא חיים ולאה אלכאוי, אכן עלו לכאן מתימן בשנת 1949 עם תינוקת קטנה בת שנה בשם שודיה.

באוגוסט 2016 הופיע באינטרנט סרטון וידאו של עמותת עמר"ם בו מצולם ומוקלט עודד אלכאוי המעיד עדות מלאה ומפורטת על מה שאירע למשפחתו במחנה ראש העין. אלכאוי מטיח בסרטון טענות קשות כנגד האנשים שקלטו את משפחתו כאן בארץ וטיפלו באחותו במחנה העולים ראש העין. הוא טוען כי אחותו התינוקת, שודיה, נחטפה מבית התינוקות במחנה שם טופלה. אלכאוי מרחיב ומספר כי אמו, לאה אלכאוי, הייתה מבקרת את התינוקת שלה בבית התינוקות יום יום מספר פעמים ביום כדי להניקה ובלילה אחד כאשר הגיעה אמא אלכאוי להניק את התינוקת אמרו לה המטפלות/האחיות שעבדו במקום כי התינוקת שלה נפטרה ולא מסרו לה את הגופה לקבורה. למחרת בבוקר, אמרו המטפלות/אחיות ללאה אלכאוי ולבעלה יחיא כי גופתה של התינוקת כבר נקברה וגם לא נמסר להוריו היכן היא קבורה. עודד אלכאוי אף טוען כי הוריו לא קיבלו תעודת פטירה רשמית המעידה על פטירתה של התינוקת ובמשך השנים גם נשלחו לביתם בשיכון בראש העין הודעות לבוחר הנושאות את שמה של שודיה אלכאוי וצווי גיוס בהם קוראת לה המדינה להתגייס לצה"ל (והגיעו לוכדי עריקים לבית משפחת אלכאוי בראש העין כדי לברר היכן הצעירה שאמורה הייתה להתגייס לצבא אך לא התייצבה).

עודד אלכאוי ממשיך וטוען בסרטון כי משפחתו עלתה לכאן מתימן ב-5.8.1949 וכי האנשים שקלטו את משפחתו כאן בארץ מחקו את תאריך העלייה המקורי (5.8.49), שהיה כתוב בפנקס העולה של משפחתו, ובמקומו הם רשמו בפנקס העולה את התאריך 6.10.1949. אלכאוי טוען שבמהלך החודשיים הללו שבין 5.8.49 – 6.10.49 נעלמה אחותו, שודיה אלכאוי מבית התינוקות שבמחנה ראש העין. וליתר דיוק, עודד אלכאוי מאשים את עובדי מחנה העולים ראש העין ועובדי הסוכנות היהודית, קרי הממסד, בחטיפתה של אחותו והעלמתה.

אלכאוי מספר בנוסף כי הוא נולד אי-שם בשנת 1951 או 1952 באוהל שבמעברת ראש העין והמיילדת, שסייעה לאמו בלידה, היא זו שנתנה לרך הנולד את השם- עודד. תאריך לידתו המדויק לא ברור מבחינתו והוא אף טוען בעדותו כי תאריך לידתו האמיתי נמחק מתעודת העולה של הוריו ונכתב מחדש כתאריך שקרי מתוך כוונה מתוכננת לחטוף אותו כתינוק ולטשטש את עקבות חטיפתו… אלכאוי טוען כי הוא בעצמו אף פעם לא היה רשום בספרי משרד הפנים כאדם חי וקיים ומרמז שה"ממסד" לא רשם את דבר לידתו וקיומו בספרי משרד הפנים מלכתחילה מתוך כוונה לחטוף אותו כתינוק למטרות אימוץ…

בעדותו הקצרצרה בסדרה מעברות מספר עודד אלכאוי כי אמו, לאה, תמיד סיפרה לו בהדגשה יתרה, שאחותו שודיה אלכאוי הייתה תינוקת יפיפיה בהירת-עור ("לבנה לבנה כמו אשכנזיה"). בכך הוא רומז שתינוקת זו נבחרה מלכתחילה להיחטף למטרות אימוץ כי הייתה יפה ובהירה והתאימה מאוד להורים מאמצים ממוצא אשכנזי.

המסמכים שמצאתי מעידים על כך, שעודד אלכאוי נולד ב-31.12.1951. עובדה זו רשומה באופן ברור בספרי הנולדים של מחנה ראש העין ובכרטיס העולה, שהונפק למשפחתו. בתקופה זו של המחצית הראשונה של שנות ה-50 הורי התינוקות שנולדו היו צריכים ללכת בעצמם ללשכת הבריאות המחוזית/נפתית ולבקש שינפיקו לתינוק הנולד תעודת-לידה. בימים ההם, אף אדם לא קיבל תעודת-לידה (או תעודת-פטירה) באופן אוטומטי אלא אם כן הוריו/קרובי משפחתו ניגשו ללשכת הבריאות וביקשו שינפיקו להם תעודה כזו. סביר להניח שהוריו של עודד אלכאוי לא הגיעו ללשכת הבריאות לכן לא הנפיקו לו תעודת-לידה.

בדקתי לעומק את טענותיו הנוספות של עודד אלכאוי ומצאתי כי הוריו ואחותו שודיה הגיעו לארץ ב-6.10.1949 ולא ב-5.8.1949. משפחת אלכאוי עלתה לארץ בגל השני של מבצע העלאת יהודי תימן שנקרא על כנפי נשרים (או בשמו האחר: מרבד הקסמים), שהחל בחודשים יוני-יולי 1949, אולם בשבוע הראשון של חודש אוגוסט 1949 לא התקיימו טיסות כלל, בגלל בעיות טכניות הקשורות בחברת התעופה "אלסקה איירליינס". מידע ספציפי זה מופיע בספרה של ד"ר אסתר-מאיר גליצנשטיין יציאת יהודי תימן. לפי כל הרישומים שמצאתי, המתעדים בפירוט מלא את משפחות העולים מתימן בעת נחיתתם בשדה התעופה לוד ובמועד קליטתם במחנה ראש העין עצמו, ניתן לומר בוודאות מלאה שמשפחתו של עודד אלכאוי עלתה לארץ ב-6.10.49 ולא בתחילת חודש אוגוסט 1949. טענה זו של עודד אלכאוי איננה נכונה מכיוון שמחנה ראש העין הוקם ואוכלס בעולים חדשים רק מאמצע חודש ספטמבר 1949.

בנוגע לטענתו של אלכאוי כי אחותו שודיה נחטפה מבית התינוקות בראש העין, מצאתי תיעוד בחומרים הארכיוניים של בית החולים "הדסה" ראש העין המעידים על אשפוזה של התינוקת שודיה אלכאוי מאמצע חודש נובמבר 1949 למשך 11 יום. המשכתי וחיפשתי תיעוד נוסף ומצאתי כי התינוקת שודיה אלכאוי רשומה בספר הפטירות של מחנה העולים ראש העין א' וכי היא נפטרה ב-26.11.1949. בהמשך אף מצאתי מסמכים המעידים על כך שהנהלת מחנה העולים ראש העין א' פנתה לחברה קדישא פתח-תקוה על-מנת להסדיר את קבורתה של התינוקת שודיה אלכאוי.

בנוסף, מצאתי מסמכים בהם כתוב דבר מוזר מאוד. מכתב שנכתב ב-10.5.1950 ע"י בית התינוקות ראש העין אל בית החולים "הדסה" ראש העין ובו מבקש צוות בית התינוקות מבית החולים הדסה ראש העין שימסור לו מה מצבה של התינוקת שודיה אלכאוי, שאושפזה כאמור באמצע חודש נובמבר 1949, כי הוריה מבקשים לדעת מה קורה עמה?. הדבר מוזר מאוד, מפני שעודד אלכאוי מספר בעדותו בסרטון של עמותת עמר"ם וגם בסדרה "מעברות" שאמו, לאה אלכאוי, הגיעה בלילה לבית התינוקות במחנה ראש העין להניק את התינוקת שלה ואמרו לה שם כי התינוקת נפטרה ולמחרת קברו אותה ולא אמרו להורים היכן היא נקברה.

עוד מצאתי בנוסף רישומים של חברה קדישא פתח-תקוה המעידים כי התינוקת שודיה אלכאוי נקברה בבית העלמין "סגולה" ב-28.11.49 וכי היא נפטרה ממצב של תת-תזונה קיצוני ומלריה, מצב בריאותי שכיח ומחלה שכיחה בקרב העולים שעלו לכאן במבצע על כנפי נשרים.

עד כה ניתן לומר, שקיים חוסר התאמה מוחלט בין מה שעודד אלכאוי טוען לבין מה שכתוב במסמכים שמצאתי. אתעכב כאן עוד קצת בנושא הדבר המוזר שמצאתי במסמכים המתארים את ההפניה לקבורה של שודיה אלכאוי. מתוך מה שרשום במסמכים הללו נראה כי הוריה של התינוקת שודיה לא שמעו על דבר פטירתה של התינוקת שלהם בזמן אמת. ייתכן, כי הם בעצמם היו חולים ונזקקו לאשפוז בבית-חולים כלשהו לפרק זמן מסוים. אולם, לא סביר כי הם היו מאושפזים בבית-חולים מאמצע נובמבר 1949 עד 10.5.1950 (המועד בו פנה בית התינוקות של מחנה ראש העין אל בית החולים הדסה ראש העין כדי לברר האם התינוקת שודיה אלכאוי הבריאה?). יש כאן פרק זמן ארוך מאוד של חצי שנה מרגע שהתינוקת אושפזה בבית החולים של ראש העין ועד שנכתב המכתב אל בית החולים בניסיון לברר מה מצבה של התינוקת.

אם כן, היכן היו ההורים של שודיה אלכאוי במשך כחצי שנה?. אי-אפשר לדעת. למרות שאולי הם בעצמם היו חולים ומאושפזים לפרק זמן מסוים, אין שום סיבה מספיק ברורה מדוע הם לא ביקרו את התינוקת שלהם בבית התינוקות במשך כחצי שנה. גם אם האב יחיא אלכאוי היה עובד המועסק כל השבוע במשרה מלאה, עדיין סביר להניח שהוא יכול היה להגיע לבית התינוקות ביום החופשי שלו (בית התינוקות פעל במתכונת של פנימייה 24/7). גם לא סביר להניח ששני בני הזוג היו חולים למשך כל החצי שנה הזאת ואף אחד מהם לא היה מסוגל להגיע אל בית התינוקות לבקר את התינוקת שלהם ולשאול לשלומה. ייתכן, כי הם לא ממש התעניינו בה?. גם זאת אפשרות סבירה.

להזכירכם, עודד אלכאוי טוען כי אמו הגיעה לבית התינוקות מדי יום ביומו ואפילו כמה פעמים ביום להניק את התינוקת שלה ולבקרה. בסדרה "מעברות" הוא אף טוען כי אמו הגיעה יום אחד בלילה להניק את התינוקת שלה שודיה והמטפלת/אחות, שעבדה במקום, בישרה לה שהתינוקת שלה "מתה". ("לא נפטרה. מתה"). סתם כך בנימה מזלזלת ודחקה אותה החוצה ולא אפשרה לה לראות את גופתה של התינוקת. בניגוד גמור לסיפורים אותם מספר עודד אלכאוי בעדותו, הרושם העולה מתוך המסמכים שמצאתי הוא, שהוריה של התינוקת שודיה נעלמו בעצמם ולא היא הועלמה מהם.

טענה קשה נוספת אותה מציין אלכאוי בעדותו בסרטון של עמותת עמר"ם וגם בסדרה "מעברות" היא כי הוא עצמו טופל בבית התינוקות שבמעברת ראש העין וכי צוות העובדים בבית התינוקות ניסה לחטוף אותו מהוריו. אלכאוי מספר כי דוד שלו הצליח למנוע את החטיפה ע"י כך שפרץ לתוך בית התינוקות ולקח את עודד התינוק משם ויצא עמו בריצה החוצה. בהתייחס לטענתו של אלכאוי בעניין זה, רצוי לציין שבית-תינוקות במתכונת של תנאי פנימיה (24/7) היה רק בתקופת מחנה העולים. קרי, רק עד סוף חודש אוגוסט 1950 והופעל ע"י הסוכנות היהודית. באוקטובר 1950 החלה רשת ויצ"ו לתפעל ולנהל את בית התינוקות המקומי במעברת ראש העין אולם בית-תינוקות זה הופעל כמעון יום עד שעות אחר הצהריים. בית התינוקות בניהול ויצ"ו נסגר לחלוטין בסוף חודש נובמבר 1951. בהמשך, אי שם במהלך שנת 1952, הוקם מעון יום של אגודת ישראל. עודד אלכאוי נולד ב-31.12.51 וייתכן כי הוא טופל במעון היום של אגודת ישראל. בנושא הזה יש לציין כי כבר מאוקטובר 1950 כאשר רשת ויצ"ו החלה לנהל את בית התינוקות בראש העין, הוריהם של התינוקות לא חוייבו לשים את התינוקות שלהם במעון היום של ויצ"ו וגם לא במעון היום של אגודת ישראל. דבר זה התברר בעדותה של האחות עליזה בן-יעקב, שהעידה בוועדת כהן-קדמי וסיפרה שבית התינוקות של ויצ"ו אותו ניהלה היה שירות לתושבי מחנה ראש העין. שירות, לא חובה. והורים נתבקשו להציג אישור מיוחד מעובדת סוציאלית על-מנת לקבל את הזכות לשים את תינוקם בבית התינוקות.

משהו נוסף בטענה הזו של אלכאוי נראה לי תמוה ביותר. אם בעבר הופצו שמועות במחנה ראש העין כי קרו מקרי חטיפה של תינוקות מבית התינוקות המקומי (או מבית החולים הדסה ראש העין) והוריו בעצמם נפלו קורבן לחטיפת תינוקת אז מדוע בחרו הוריו של התינוק עודד אלכאוי לשים אותו בבית התינוקות, אם חששו שמקרה כזה עלול לקרות גם עם התינוק שלהם?… הרי אף אחד לא חייב אותם לשים אותו בבית התינוקות…

לאור כל הסתירות הרבות שמצאתי בין הדברים שטוען עודד אלכאוי בעדותו לבין הפרטים המופיעים במסמכים השונים שמצאתי, ניתן לומר שגם טענת ניסיון החטיפה שלו עצמו כתינוק איננה נשמעת לי אמינה. יש לציין כי יחיא ולאה אלכאוי מעולם לא הגישו תלונה לאף ועדת חקירה. בנם, עודד, לא הגיש אף הוא תלונה בשנות ה-90 לוועדת כהן-קדמי בשם הוריו. כנראה שלא ממש היה צורך. ההורים יודעים שבתם נפטרה.


הערות:

התינוקת שודיה אלכאוי נרשמה בספרי בית החולים "הדסה" ראש העין בשם: שודיה יחיא אלפי. או בשם: אלפי הויזני יחיא לאה. שם זה הוא תוצאה של שיבוש בכתב של שם המשפחה "אלכאוי" שהפך להיות "אלפי" ושיבוש נוסף של השם הפרטי "שודיה" שהפך להיות "הודיה" או "הויזני" או "הודנר". ניתן לקבוע בוודאות שזאת היא התינוקת שודיה אלכאוי על-ידי הצלבת הפרטים המופיעים בספרי בית החולים הדסה ראש העין עם הפרטים של שודיה המופיעים במסמכי הזמנת הקבורה שלה על-ידי מחנה ראש העין. בנוסף, גם שמותיהם של  הוריה יחיא (או: יחיה) ולאה רשומים בספרי בית החולים.

המיספר הסידורי של משפחת אלכאוי בספרי העולים של מחנה ראש העין הוא 100. מספר זה מופיע גם בהזמנת הקבורה של שודיה אלפי על-ידי מחנה ראש העין וגם בספר הנפטרים של המחנה.

מספר תעודת עולה של משפחת אלכאוי (אותו מציין עודד אלכאוי בסרטון של עמותת עמר"ם) הוא 64054.

במסמכים המצורפים למטה מוצג קובץ ובו כרטיס העולה של משפחת אלכאוי. כרטיס זה הונפק עבור משפחת אלכאוי בשנת 1952, כשנתיים לאחר פטירתה של שודיה אלכאוי וכמה חודשים לאחר לידתו של הבן עודד אלכאוי.

מידע על מועדי הטיסות של הגל השני של מבצע "על כנפי נשרים" ("מרבד הקסמים") מופיע בספרה של ד"ר אסתר מאיר-גליצנשטיין יציאת יהודי תימן- מבצע כושל ומיתוס מכונן בעמוד 156.

דבר פטירתה של שודיה אלכאוי אמנם נרשם בספרי הנפטרים של המחנה וגם בחברה קדישא פתח-תקוה אולם בימים ההם מוסדות הבריאות לא היו מעבירים את רשימות הנפטרים באופן אוטומטי למשרד הפנים (רק ללשכות הבריאות המחוזיות/נפתיות). עדכון אוטומטי של רשימות הנולדים והנפטרים למשרד הפנים הראשי החל רק מאמצע שנת 1955. לכן, דבר פטירתה של שודיה אלכאוי לא הגיע לידי משרד הפנים (מרשם התושבים). מהסיבה הזאת ייתכן שהיא הייתה רשומה כל השנים כאדם חי ולא כאדם שנפטר בשנת 1949. לכן הוריה קיבלו צו גיוס והודעות לבוחר.

הוריה של שודיה אלכאוי לא קיבלו תעודת פטירה כי הם בעצמם לא הגיעו ללשכת הבריאות המחוזית/נפתית כדי להוציא תעודת פטירה כנהוג באותם ימים (תעודת פטירה ניתנה רק למי שביקש זאת ולא נשלחה אוטומטית לקרובי משפחתו של הנפטר).


מצורפים המסמכים והקישורים הבאים:

עודד אלכאוי- עדות בעמותת עמר"ם

עודד אלכאוי (עודד מחלאוו'י)- עדות בסדרה "מעברות" פרק 1 דקה 41 והלאה

יחיא חיים אלכאוי- מחנה ראש העין רשימות עולים (כריכת התיק מארכיון המדינה)

יחיא חיים אלכאוי- מחנה ראש העין רשימות עולים עמוד 14

יחיא חיים אלכאוי- כרטיס עולה עמוד 15

משפחת אלכאווי- שדה התעופה לוד- עמוד 168

שודיה יחיא אלפי הדסה ראש העין עמודים 30 41 80

שודיה יחיא אלפי-אלכאווי יומן קבורה סגולה (כריכת התיק מארכיון המדינה)

שודיה יחיא אלפי-אלכאווי יומן קבורה סגולה עמודים 54-55

שודיה אלפי רשיון קבורה סגולה עמוד 65

שודיה אלכאווי- תיעוד פטירה- עמוד 25

שודיה אלפי-אלכאוי עמודים 136-148 (כריכת התיק מארכיון המדינה)

שודיה אלפי-אלכאוי עמודים 136-148

שודיה-יחיא-אלפי-ריכוז-הפניות-קבורה-ראש-העין-עמוד-16

עודד אלכאווי- רישום הלידה שלו במחנה ראש העין עמוד 49

יחיא חיים אלכאוי עוזב לשיכון בראש העין עמוד 65

פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *